کد مطلب:211518 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

قبرستان فیلها
اخیرا در روزنامه كثیرالانتشار دنیا نكته جالبی نوشته شده در تحت عنوان اگر نشنیده اید بشنوید با تمام جستجوهائی كه كاشفین متعدد برای پیدا كردن جائی كه فیلها در موقع مرگ به آن پناه می برند به عمل آورده اند هیچ نتیجه نگرفته و هنوز نمی دانند این همه فیل چگونه و كجا می میرند.

بومیان آفریقای مركزی عقیده دارند موقعی كه احساس می كنند مرگشان نزدیك است به محلی كه گورستان فیلهای اجداد آنهاست رفته در همانجا جان می دهند ولی این گورستان كجاست نمی دانند و هنوز نتوانسته اند كشف كنند با آنكه نسبت به این حیوان عظیم الجثه و دندانهای عاج آنها كه بسیار قیمتی است و گاهی كیلوئی سه هزار ریال به فروش می رسد و همه مردم هند و آفریقا در تفحص و دنبال این گورستان هستند كه به عاج ها كه منبع ثروت است دست یابند ولی هر چه بیشتر جسته اند كمتر یافته اند یك دسته هم معتقدند فیلها را در هنگام مرگ عطش غالب می شود و به رودخانه می روند در آب ولی تاب مقاومت نیاورده غرق می شوند به این طریق گوشت بدن آنها خوراك حیوانات دریائی می شود و استخوانشان كف دریاها فرومی رود.

نگارنده گوید جمع بین این دو نظر صحیح تر است زیرا همه آنها به آب دسترسی ندارند و بسیاری از آنها در بیابانها جان می دهند.

همین خبر مرا در حین ترجمه توحید مفضل به این حقیقت رسانید كه امام صادق (ع) می فرماید خداوند به آنها وحی می فرستد كه در جائی پنهان بروند و بمیرند كه مردم ندانند و از فساد گوشت و تعفن آنها خلق خدا متأذی و متنفر نگردند.

اگر این نبود در تمام این كوچه و خیابانهای هند یا مجاور شهرها یا كنار نهرها یا در حفره های نزدیك كوه ها بوی تعفن زندگی را بر آدمی تلخ می كرد.

و این خود بهترین دلیل نظام احسن عالم وجود و تدبیر بقاء اجتماع بشری است كه این حیوان عظیم الجثه پرنسل باید در جائی پنهان شود كه با داشتن دندانهای عاج قیمتی بشر عاجز از یافتن آنها باشد و به یك حقیقت علمی كه امام صادق علیه السلام هزار و سیصد سال پیش بیان فرموده برسیم.



[ صفحه 469]



فرمود یا مانند عواطف و وجدانیات و علاقه مهر پدری و حب نسل - نوع دوستی و غیره كه همه از لطائف معانی است او لطیف است به خلق نمودن لطائف همانطور كه او را قوی خواندیم به سبب خلق اشیاء قوی.

طبیب بسیار خوب فهمیدم اما آیا شایسته است نامهای خدا را بر بندگان نهادن.

امام (ع) خدا اول مباح گردانید كه مردم اسامی بر خود بگذارند و از سنت ربوبی تبعیت كنند نهایت اسم نشانه مسمی است و چون در مخلوق محدود است اسم آنها هم محدود است و خدا صانع غیرمحدود بدون سابقه و نقشه و طرح و سرمشق و غیره بنده صانع با توجه به تمام این جهات است خداوند رازق تمام موجودات بنده رازق مرغ خانگی خودش می باشد خداوند واحد كه به هیچ واحدی شبیه نیست اما بشر واحد واحد تبعی است انسان در معنی واحد است در نفس مشترك خداوند در ذات واجب الوجود من جمیع الجهات واحد و یگانه و بی نظیر است و او سمیع و بصیر و قوی و حكیم و علیم است.